Ergernissen in het openbaar vervoer

Ergernissen in de trein, wie heeft ze niet?

Ik dacht dat het wel weer eens tijd was voor een nieuw blogbericht. Ik kon even geen onderwerp verzinnen, en opeens schoot me tijdens een treinreis naar het oosten van het land wat te binnen, ‘treinergernissen’. Als actieve Twitteraar lees ik regelmatig tweets over dat de NS de vertrektijden niet heeft gehaald of dat deze keer ook al de conducteur het treinkaartje niet heeft gecontroleerd. Natuurlijk gaan de meeste tweets over niet kunnen beschikken over een zitplaats of uiteraard over de vertraging.

Sinds begin september rij ik ook met de trein, één of meerdere keren per week weliswaar, dus niet dagelijks en ik heb ook zo mijn ergernissen. Zullen we met de trein beginnen, in de categorie openbaar vervoer? Dan heb ik mijn ergernissen over de bussen die de trein vervangen bijvoorbeeld bij werkzaamheden of onderhoud aan het spoor. De NS gebruikt hiervoor de term “Snelbussen”. Nja, het ging over het traject Nijmegen – Arnhem. Er kon gekozen worden uit een snelbus of een stopbus, de stopbus zou stoppen op station Elst en station Arnhem-Zuid. Uiteraard koos ik voor de snelbus. Op Roosendaal begon mijn reis waarbij de reizigers richting Arnhem en Zwolle op Nijmegen over moesten stappen op de bussen.

Leuke mededeling!

Op station Roosendaal vertelde een langslopende NS medewerker dat de extra reistijd echt geen 30 minuten zou zijn, zoals ze op internet zeiden, maar slechts 10 á 15 minuten zou bedragen. En inderdaad, tien minuten later dan dat ik de hele reis met de trein zou doen, was ik op station Arnhem. Wel aan de andere kant van heel het station, maar ja, je kan niet alles hebben zullen we maar zeggen.

De terugweg zag ik op zich wel rooskleurig in, want ja, dat hele halfuur reizen was er op de heenweg toch ook niet? Rond 19:45 zouden de bussen vertrekken maar ik zorgde voor de zekerheid maar dat ik om half 8 al op plaats van bestemming was om weer de snelbus terug te hebben. De eerste twee bussen waren geen snelbussen maar stopbussen, waardoor er mensen verkeerd zaten enzovoort. Je kent het wel, van die niet-zo-goed-oplettende reizigers om het netjes uit te drukken. En geloof het of niet, maar er was serieus flinke onenigheid over wie het eerste mocht instappen. Het was onenigheid tussen een bejaarde vrouw en man, die slecht ter been waren.

Zogenoemde snelbussen

Ik hoorde ze al eerder overleggen met een paar andere reizigers over of ze misschien eerst konden instappen zodat ze zeker waren van een zitplaats, dat was niet erg vanzelf sprekend. Een paar studenten maakte een probleem van het gedoe omtrent de eerste persoon die mocht instappen. Van de zotte dat er zo’n probleem van wordt gemaakt.

De bus vertrok níet om 19:45. Om 20:11 zouden we aan moeten komen op station Nijmegen zodat ik zeker nog op tijd zou zijn voor de intercity richting Roosendaal. Die zou om 20:18 vertrekken en had dan mooi zeven minuten speling. Een blik op de digitale klok in de bus maakte me zenuwachtig…. ’20:11, 20:12, 20:13…..’ en toen sprong de digitale klok op 20:17. En we waren nog niet op Nijmegen. Ik was niet zo blij, als de aansluitingen goed zouden gaan, dan was ik om 22:30 thuis, haalde ik die niet…. dan werd het 23:30.

Serieus waar… om 20:18 reed de bus het station van Nijmegen binnen, precies de tijd dat ik mijn trein moest halen. In tijden nog niet zo hard gerend, op naar het geel/blauwe vervoersmiddel in de hoop dat de trein er toch nog stond. Ik had de moed wel een beetje opgegeven maar ja, niet geschoten is altijd mis. Ik moest naar perron 3, niet bepaald het perron welke het dichtst bij de ingang lag van het station. Al hijgend, kijkend naar perron 3, zag ik daar nog de trein staan, en tijdens het kijken of mijn trein er nog stond hoorde ik de zoemer die duidelijk maakt dat de deuren gaan sluiten. Ik was er bijna… en ik sprong een soort van in de trein. Ik had geen paar tellen later moeten komen of het ene deel van m’n been lag in de trein en het andere deel in Nijmegen. Althans, figuurlijk dan :-).

Het station

Zo, dat is eigenlijk het enigste, naast het niet kunnen zitten bij een treinreis of dat een duur treinkaartje niet gecontroleerd wordt, wat ik te klagen heb over de NS.
Gillende kinderen, waarbij ene keer zelfs de vader mee gaat krijsen, kan mij ook licht ontvlambaar maken.
Tevens ben ik ook niet helemaal te spreken over mensen die keihard even hun relatieproblemen bespreken door de coupé. Wel grappig is, is dat een vrouw achter me, werd gebeld omtrent haar probleem met haar geliefde, en toen had opgehangen, en toen door een ander gebeld werd waarop ze de oproep beantwoordde met: “Hee, fijn dat je belt, jaa, als het zo gaat, dan weet ik niet of ik met hem zo verder moet gaan’. En zo ging dat een poosje door.

Waar ergeren jullie je aan tijdens een ritje met de trein? En hebben jullie dat dagelijks, wekelijks, zelden, of is het een ergernis die eerder regel dan uitzondering is? Laat het maar weten in een reactie.

Advertenties

5 Responses to Ergernissen in het openbaar vervoer

  1. Vincent says:

    Haha, leuke blog!

    Af en toe heb ik wel eens mijn twijfels over de vriendelijkheid van de NS, maar vaak heb ik geen problemen als ik reis met het openbaar vervoer!
    Je bent niet de enigste die het vervelend vindt dat ze soms geen kaartje controleren waar je veel geld voor hebt betaald!

  2. Max K says:

    Vertraging, elke keer weer opnieuw dat gezeur.

    En natuurlijk ook het feit dat het allemaal veel te duur is

  3. Marloes ( marloes93) says:

    ik heb dus helemaal niet zoveel te klagen, ik reis elke dag ( met uitzondering van nu omdat ik stage heb ) met connexion tussen ede-centrum en barneveld-centrum.

    Maar heb niks te klagen hoor, alleen dat ik het genaaid vind dat er amper word gecontroleerd op dat traject.

  4. Morrigan says:

    Ik reis bijna dagelijks met de trein voor mijn werk. Heel veel ellende meegemaakt. En die uitleg af en toe! “Nee, we hebben een wisselstoring, omdat de verkeerde soort sneeuw is gevallen” vond ik wel de meest sterke uitleg afgelopen jaren!

    Nu ik onlangs verhuisd ben en niet meer hoef over te stappen, gaat het wel beter gelukkig!

  5. Niels says:

    Ik heb dagelijks een hekel aan de ns. Telkens vertraging,echt zowat elke dag.
    Nooit een zitplek en vol, het lijkt wel veevervoer. En er wordt ook nog weinig gecontroleerd.
    Waarschijnlijk omdat de conducteur amper door het gangpad kan lopen vanwege de drukte.
    Ns kan de klere krijgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: